Recensie: Loverboy; een gevaarlijke liefde

Loverboy; een gevaarlijke liefde vertelt het verhaal van Susan, die gepest wordt op school. Ze heeft geen vriendinnen maar ziet haar dagboek Naima als haar beste vriendin. Haar ouders hebben altijd ruzie en uiteindelijk besluiten ze maar te gaan scheiden. Susan en haar moeder besluiten te verhuizen en Susan gaat naar een andere school. Van haar vader krijgt ze een laptop met een webcam cadeau.

Loverboy - lowres

Susan ontdekt de wereld van chatten en webcammen. Het bevalt haar wel want ze leert Hector kennen. Wat begint bij schuchtere chatgesprekken eindigt in een sexy webcamvideo. Susan trekt zelfs haar blouse uit, iets wat ze normaliter nooit doet. Het online contact met Hector begint steeds intenser te worden. Na een tijdje besluiten ze af te spreken. Iets wat ze beter niet had kunnen doen.  Hector blijkt veel ouder te zijn dan zij. Maar ze vindt hem erg knap dus besluit ze de relatie voort te zetten. In het begin lijkt alles rozengeur en maneschijn, totdat Hector schulden blijkt te hebben en geld wil zien. Verder blijkt hij losse handjes te hebben. Susan wordt zelfs mishandeld. Het ergste van alles is dat Hector video’s heeft van hun intieme momenten  en hij haar dreigt om deze video naar haar vader te sturen. Weet Susan zich uit deze situatie te redden?

Dit boek was erg leuk. Stapsgewijs en ‘verhaalsgewijs’ sleept Hoefnagels de lezers in het verhaal afgewisseld met prachtige tekeningen. Wie denkt dat het boek voorspelbaar is komt bedrogen uit. Het boek was erg spannend en onvoorspelbaar opgebouwd. Ik dacht steeds wat gaat ze nu weer doen? Wat gaat er nu gebeuren? In 82 pagina’s wordt de lezer meegenomen naar de wereld van Susan en al haar (loverboy)problematiek. Doordat Susan in het boek naar haar dagboek Naima schrijft, maak je ook kennis met haar gedachten. Iets wat ze graag met een ‘echte’ vriendin had willen delen. De grote lettertype in het boek is erg handig, er is zeker ook rekening gehouden met dysclecten en mensen met oogproblemen. Hoefnagel weet telkens weer hoe ze verhalen spannend moet maken voor jongeren en om ze aan het lezen te krijgen. Werkelijk ieder boek van haar is perfect, ook speelt je in op de actualiteiten. Dit boek is echt een leerboek, zeker een aanrader voor scholen om als lesmateriaal te gebruiken. Hoefnagel weet iedere keer weer een topboek te schrijven die iedereen gelezen moet hebben.

hg_20041028_010_resize

Marian Hoefnagel(1950), schrijft boeken voor tieners. De boeken van Marian Hoefnagel behandelen diverse thema’s van verliefdheid tot incest. De boeken van Hoefnagel zijn makkelijk te lezen en daarom heel populair bij leerlingen die niet van lezen houden. In 2013 schreef ze het boek: ‘Zwarte magie’ daarna verschenen o.a.  Uitgehuwelijkt, Als Slavin geboren en Romeinse tweeling. Zij is lerares Nederlands en psycho-linguïst.

Verkrijgbaar bij uitgeverij Eenvoudig Communiceren voor €12,50.

Pssst lees ook mijn artikel over Loverboys klik hier

9 thoughts on “Recensie: Loverboy; een gevaarlijke liefde