Recensie: Bonen door Joke Boon

Al jaren eten wij  thuis boonmaaltijden, met name linzen(dal) , dat wordt klaargemaakt door mijn lieve moeder. Toen ik hoorde dat Joke Boon een boek had geschreven over bonen was ik erg nieuwsgierig.

bonen

Het kookboek is als volgt opgebouwd:

inhoudsopgave

Er is duidelijk zorg en aandacht besteed aan de cover en inhoud van het boek.  Op de cover zijn 10 verschillende bonen in een potje te zien o.a.  de groene erwt, fava en de Friese Woudsboontje! Prachtige foto’s vinden we in het boek.

foto 4

Ik kook af en toe zelf kook, als ik zelf moet koken weet ik iedere keer niet wat ik moet eten. Ik ken alleen de standaardgerechten.  Ik vond dat het tijd werd om daar verandering aan te brengen.  Ik zelf at vroeger dagelijks kip maar na een tijdje vond ik dat niet zo lekker meer. Daarna begon ik aan vlees na een tijdje vond ik dat het je maag volpropte, alhoewel het wel erg lekker was. Ook verteerde het ook niet makkelijk. Toen raadde mijn moeder mij aan om weer lekker bonen te gaan eten, ze waren gezond. Een paar jaar geleden zou ik het mij nauwelijks kunnen voorstellen dat ik  anno 2016 weer een beetje healthy zou gaan eten.  Door dit boek werd ik geïnspireerd tot het maken van een healhty bonen dish.

voorwoord

In 288 pagina’s neemt de auteur je mee in de wereld van bonen. Bonen is een veelzijdige boek met  gevarieerde  en heerlijke recepten. Er zijn diverse recepten te bewonderen van  een broodje tempeh tot en met een magische chocoladepudding met urid dal. Van een speciale chili con carne tot en met een sinaasappel, oranje linzen & walnoot cake. Behalve het feit dat dit een receptenboek is, is het ook een informatieve (kook)boek. Boon leert ons dat pinda’s geen noten zijn maar peulvruchten:

pinda

Ze vertelt ons ook over de geschiedenis van bonen:

geschied.png

Mijn favoriete recepten uit het boek zijn: dahl,  salade van belugalinzen & gegride zalm, boerenmuffin met appel & grauw erwt en linzentruffels.  Dit heb ik ook maar meteen uitgeprobeerd. Heerlijk waren ze!

dahl

Wat een prachtig boek met gevarieerde recepten heeft de auteur samengesteld. Ik dacht dat bonen erg saai en eenzijdig waren, maar dit vooroordeel neemt de auteur weg met haar boek: Bonen.  Ik zou iedereen aanraden om dit kookboek in huis te halen: voor gevarieerd en gezond eten dat ook erg lekker is. Ik zou zeggen: dit inspirerende kookboek moet je in huis hebben, zeker een aanrader voor iedereen.

Joke Boon schreef op haar weblog een jaar lang over bonen. Ze was hoofdredacteur van MS-life en schrijft columns en recepten voor vakbladen en culinaire websites. Van haar hand verschenen eerder Het mysterie van de reuk (2009) en Smaakvol en gezond eten met al je zintuigen (2010). 

Bonen is verkrijgbaar bij Uitgeverij Carrera voor €29,99,-

 

6 thoughts on “Recensie: Bonen door Joke Boon

Leave a Reply

