Recensie: De Zee Zien, Koos Meinderts

De Zee Zien, een Young-adult, vertelt het verhaal van Kees, Jan en Marijke. Jan en Marijke zijn een tweeling. Kees is verliefd op Marijke.

koos

Het verhaal speelt zich af in twee tijden: 1959 en 1997. Het is 1959: De stoere Jan en de schuchtere Kees raken ‘ongewild’ bevriend met elkaar. Ze doen alles wat vrienden horen te doen: boksen, bij elkaar eten.  Jan heeft een vreemde wens: de schoorsteenpijp op klimmen met zijn tweeën. Jan klimt heel hoog, veel hoger dan de angstige Kees kan klimmen. Kees bedenkt zich en gaan weer terug. Jan komt ten val en is op slag dood. Kees weet niet zo goed wat hij moet doen. Uiteindelijk besluit hij te vluchten, naar zijn huis. Gewoon doen alsof er niets is gebeurd. Niemand zal er achter komen toch?

Allereerst moet ik mijn complimenten uiten over de cover van het boek: waarop een jongen met een witte hemd te zien is met twee duiven in zijn handen. Dit boek heeft mij weten te verbazen. Gezien de cover dacht ik dat het een alledaags liefdesromannetje zou zijn met een eind goed al goed verhaal. Maar ik had het mis. Het eerste wat mij opviel is dat Koos Meinderts, de auteur van het boek dichterlijk schrijft. Naast zure momenten kwamen ook grappige momenten voorbij, waarvan ik eigenlijk in een deuk lag. Zoals deze passage:

Angst jan en grappig

Het boek bevat diverse thema’s: liefde, spanning, vriendschap en een tikkeltje humor. Verder zie je toch dat het boek een klein religieus tintje kent ( dat komt waarschijnlijk omdat het boek terugblikt op de jaren 50). Deze passage vond ik geniaal:

Geniaal

Ik heb dit boek binnen no-time uitgelezen. Er was spanning en daarnaast rust, dit had Meinderts er goed afgewisseld. Lijkt me zelf nog eens een klus om dit voor elkaar te krijgen.  Meinderts heeft het boek zo opgebouwd dat ik werd gedwongen( positief) om door te lezen. Ik kon niet meer stoppen met lezen, net zolang het boek niet uit was. Iedereen zou dit boek gelezen moeten hebben. Je weet niet wat je mist.

Koos Meinderts (Den Haag, 1953) debuteerde in 1983 als schrijver met Mooi meegenomen. Hij schrijft verhalen, gedichten en liedteksten, zowel voor kinderen als volwassenen. Lang zal ze leven is zijn eerste boek voor jongeren.

Verkrijgbaar bij Uitgeverij De Fontein voor € €13,99.

3 thoughts on “Recensie: De Zee Zien, Koos Meinderts